Návštěva zakladatele Liteboat v České republice

V polovině prosince navštívil Prahu zakladatel firmy Liteboat, pan Mathieu Bonnier, se kterým jsem hovořil o historii firmy, jejím vývoji, stejně jako o prvních zkušenostech s veslicemi Liteboat na českém trhu.

Mathieu Bonniera v Praze, prosinec 2016.

Nejzajímavější body z dvoudenního setkání v předvánoční Praze jsem se pro Vás připravil ve formě rozhovoru:  

Mathieu, můžeš se českým fanouškům veslování a aktivního trávení volného času ve zkratce představit?

Velice rád. S veslování jsem začal během studií na vysoké škole veterinárního lékařství, kdy poté jsem léta provozoval lékařskou praxi se zaměřením na hospodářská zvířata. Po určité době mě však stále více zajímal obchod, což vyústilo v založení obchodu s chovatelskými potřebami Maxi Zoo, jejíž jsem byl jednatelem a výkonným ředitelem. Časem jsem v rámci Francie dosáhli významného tržního podílu, kdy řetězec čítal desítky prodejen s více než dvěma stovkami zaměstnanců. Po přijetí strategického investora jsem postupně spěl k názoru, že potřebuji čelit novým výzvám a rozhodl se vydat novou cestou.

Po letech budování obchodní firmy jsem cítil potřebu vypnout a urovnat si myšlenky. Zakoupil jsem tedy speciální veslici a vydal se sám převeslovat Jižní Atlantik, což se mi v roce 2009 podařilo. Expediční cestování mě koneckonců zaujalo natolik, že jsem hned v roce 2010 absolvoval další sólo výzvu, a sice proveslování Severozápadní námořní cesty v ledových vodách Severního ledového oceánu nad Kanadou.

Nápad na výrobu veslařských lodí se tedy zrodil během Tvých expedičních cest? 

Ano, neboť jsem snil o jednoduché, lehké a velmi stabilní lodi, na které by bylo možné bezpečně veslovat v příbřežních vodách a přitom si užívat stejného pocitu volnosti a rychlosti, jako mají veslaři na závodních veslicích. Podmínkou byla i snadná manipulovatelnost a možnost snadného převozu lodě.

Dlouho jsem na trhu hledal výrobce lodi, která by plně vyhovovala mým potřebám, nicméně jsem neuspěl. Buď se jednalo o křehké, vratké a úzké závodní skify nebo naopak o příliš těžké a neobratné gigové lodě. Spojil jsem se proto s návrhářem plachetnic, se kterým jsme společně připravili projekt první veslice Sport+ a tak se zrodil Liteboat!

Začali jste si lodě hned vyrábět sami?

Ne úplně od počátku. Nejprve jsem hledal dodavatele prototypu, který by mi loď vyrobil a následně byl schopný dodávat. Bohužel, kvalitu, kterou jsem očekával, mi nebyl nikdo schopný nabídnout. Proto jsem vsadil na vlastní síly a lodě začal v Savojských Alpách v pronajatých prostorách a počtu dvou lidí koncem roku 2013, sám vyrábět.

Čím jsou veslařské lodě Liteboat specifické?

Kromě kvalitního řemeslného zpracování, svým jedinečným designem a mimořádnými technickými vlastnostmi, kterých docilujeme výrobní metodou vakuové infúze, jež umožňuje nízké spotřeby pryskyřice, což se promítá do nízké hmotnosti všech modelů. Tato metoda současně eliminuje jakékoliv vzduchové kapsy v sendviči lodě, čehož výsledkem je mimořádná tuhost a odolnost lodi proti nárazům. Do výroby, která v současnosti čítá 6 pracovníků, neustále investujeme, kdy například v letošním roce jsme zprovoznili zcela novou lakovnu.

Na jaký obchodní model jsi vsadil?

Zpočátku jsem se zaměřil přímo na zákazníky z řad koncových uživatelů, kteří nebyli s veslováním do té doby nikterak spojeni. Veslování se jim zkrátka líbilo, chtěli si jej vyzkoušet a na lodích Liteboat ocenili jednoduchost ovládání, stejně jako rychlý postup ve veslařských dovednostech. Tato skupina zákazníků představuje významnou část obratu firmy.

Mé lodě samozřejmě brzy po uvedení na trh neunikly pozornosti veslařské komunity, která se k nim zpočátku chovala rezervovaně a setkával jsem se s nejrůznějšími názory. Úspěch a prosazení se lodí Liteboat do veslařských klubů přišlo s prvními odvážlivci, kdy si veslařský klub nejprve obstaral jednu loď, přesvědčil se o jejích výhodách, a poté si nadšeně pořídil lodě další. Takto se nám, v krátké době od konce roku 2013 do současnosti, podařilo vyrobit a na globální světový trh dodat, již více než 600 lodí Liteboat, což výzvou a závazkem do budoucnosti.

Který model Liteboat je neprodávanější a co na něm lidé nejvíce oceňují?

Nejprodávanější je bezesporu model LiteSport, který je mimořádně univerzální a s délkou pouhých 4,5 metru nepřesahující rozměry osobního automobilu, i výjimečně skladný. Na veslici LiteSport se nemusíte bát posadit desetileté dítě o hmotnosti 25 kg, stejně jako si na ní zavesluje i 130 kg člověk. Díky konstrukci lodě s ní můžete veslovat nejen na vnitrozemských vodách, ale dokonce i ve vlnách podél mořského pobřeží.

Mezi hlavní výhody tudíž řadím onu zmiňovanou univerzálnost a dále fakt, že, dle našich zkušeností, tato loď nebudí obavy mezi začátečníky a nově příchozími, jejichž přízeň a důvěru si velmi rychle získá. Loď je mimořádně stabilní, snadno ovladatelná a navíc lehká. Díky tomu si veslařské tempo během pár hodin zažijí i lidé bez předchozí znalosti techniky veslování.

Jaké máš plány do budoucna?

Momentálně je toho opravdu hodně. Neustále rozšiřujeme modelové řady, teď například o nejnovější celokarbonový model LiteQuattro, o který mají zájem nejen francouzské veslařské kluby. Dále úzce spolupracujeme na mnoha projektech podpory veslování nejen v rekreační formě, kdy spolupracujeme s organizacemi zabývajícími se prací s občany trpícími civilizačními chorobami nebo návratem lidí do běžného života po prodělání úrazu či závažné nemoci. Díky celostnímu zatížení všech hlavních svalových skupin není lepšího sportu pro aktivní odpočinek, adaptaci a rehabilitaci.

Na těchto projektech velmi úzce spolupracujeme i s francouzskou veslařskou federací, která díky rozvoji rekreačního a amatérského veslování na veslicích Liteboat zaznamenává skokově rostoucí počet registrovaných veslařů!

Jaký vidíš potenciál lodí Liteboat na českém trhu?

Věřím, že se i ve vaší krásné zemi, s bohatou veslařskou tradicí a schopností vychovávat špičkové světové veslaře, najde místo pro lodě Liteboat. Při této příležitosti bych chtěl poděkovat veslařskému klubu ČVK Brno, který je první vlaštovkou Liteboat a těší mě, že cvičnou veslici LiteSport využívá k plné spokojenosti.

Současně si velmi vážím a oceňuji podporu legendy českého veslování, pana Václava Chalupy, který nemalou měrou přispívá k růstu povědomí o veslicích Liteboat mezi veřejností.

Co se dalšího rozvoje týče tak pevně věřím, že si lodě Liteboat najdou cestu i do ostatních veslařských klubů a zařízení trávení volného času od hotelů, přes rekreační zařízení v blízkosti vody, až po případné školy veslování, neboť toto je cesta, jak do svých zařízení přilákat zvýšený počet zájemců, mít z toho ekonomický profit a, co je hlavní, rozšířit řady veslařů, ze kterých se třeba zrodí budoucí hvězdy tohoto sportu.

Určitě vidím potenciál v organizování a rozvoji rekreačního veslování formou lekcí pro veřejnost a příchozí, pořádání výletů, expedicí a závodů na Vašich řekách a přehradách, provozování půjčoven atd.

V neposlední řadě je zde jistě i potenciál koupěschopného obyvatelstva, kteří chtějí svůj volný čas trávit aktivně a odpočinout si tak od shonu všedního dne na vlastním vybavení.

Mimochodem lodě Liteboat sehrávají nezastupitelnou roli ve výcviku dětí, které se na naších lodích nebojí, snadno a rychle je ovládají a mohou být doprovázeny i naproti sedícím kamarádem. Tato individuální forma výuky veslování je rozhodně lepší než výcvik začátečníka ve větší lodi, jejíž posádka se při každém tréninku mění.

Máš nějakou zajímavou historku na závěr?

Jednu bych měl a dokonce z letošního roku. Tato historka, myslím, dokonale dokresluje výše zmíněná slova o uplatnění lodí Liteboat i u seniorů se zhoršenou pohyblivostí, kdy jsem v letošním roce získal objednávku na veslici LiteSport od zákazníka ze Spojených států ve věku 88 let!

Velice lidsky milá a snad i úsměv vyvolávající příhoda spočívá v urgování rychlosti dodání lodě zákazníkem se slovy: „ať s sebou pohnou, že je mu tolik, kolik mu je, a loď si chce ještě pořádně užít“! Před takovouto osobností s pozitivním a aktivním přístupem k životu hluboce smekám a svému, pouze věkem, nejstaršímu zákazníkovi přeji, ať mu loď Liteboat ještě dlouho slouží.

Mathieu, děkuji Ti za návštěvu Prahy, rozhovor a přeji nejen Tobě, ale i všem, kteří budou náš předvánoční rozhovor číst, hezké a klidné Vánoce a vše nejlepší v nadcházejícím roce 2017!

Pavel Malinský, produktový manažer Liteboat v České republice.

    

  

 

 

 

Napsat komentář