Po stopách vltavských plavců II

Stejně jako před rokem, i letos si parta veslařů připomněla odkaz voroplavby, tradičních řemesel i vorařských rodů a opět se vydala po stopách vltavských plavců.

Ohlédnutí za plavbou | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com

Poutní plavba pětice veslařů po stopách vltavských plavců se uskutečnila od 5. do 7. května 2019. Plavba byla zahájena ve staré plavecké osadě Purkarec a konec putování byl po třech dnech opět naplánován pod čtvrtý oblouk Karlova mostu. Pokud Vás zajímá, proč právě čtvrtý oblouk Karlova mostu, potom vězte, že právě z tohoto místa byl koncem 14. století svržen do Vltavy mučedník katolické církve Jan Nepomucký, který byl následně koncem 18. století prohlášen za svatého, a celosvětově je uctíván jako patron mostů, vodních cest, rybářů, mlynářů, plavců a vůbec všech řemesel, které mají co do činění s vodou.

Veslaři ve složení Radek Šťovíček, Václav Chalupa, Pavel Malinský, Vítězslav Huja a Rudolf Baran putovali na veslicích LiteSPORT 1X. Cyklodoprovod skupině veslařů zajišťoval kamarád a bývalý reprezentant ve veslování Petr Kováč a doprovodné vozidlo řídil a občerstvení zajišťoval Jan Kučera.

Veslice LiteSPORT 1X | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com

Den první: Purkarec – Podolsko

Nedělní vyplutí z osady Purkarec se neslo ve slavnostním duchu. Veslaře na plavbu vyprovodil poslední žijící plavec a chodící encyklopedie voroplavby, pan Václav Husa (ročník narození 1930), stejně jako zástupci purkareckého spolku Vltavan.

Pan Jan Husa (úplně vpravo) | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Předseda spolku Vltavan Purkarec, pan.Jan Pöschl | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Před vyplutím | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com

Startovalo se za nízké teploty okolo 6 °C, stejně jako nárazového protivětru. Tento ráz počasí se po celou dobu plavby nezměnil, tudíž podmínky pro veslování na otevřených vodních plochách byly nepříjemné a náročné.

Během prvního dne veslaři putující po stopách vltavských plavců zdolali celkem tři vodní díla (Hněvkovice I, Hněvkovice II a Kořensko) aby zakotvili, a první den putování ukončili, pod podolským mostem. V místě podolského mostu dříve stával most řetězový, který však byl v souvislosti s výstavbou Orlické přehrady rozebrán a přemístěn na řeku Lužnici. Pokud chcete původní řetězovým most a technickou památku navštívit, vydejte se k obci Stádlec nedaleko Bechyně.

Rudolf Baran | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Václav Chalupa | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Pavel Malinský | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Radek Šťovíček | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Vítězslav Huja | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Lodě na vleku | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com

Den druhý: Podolsko – Nová Rabyně

Druhý den putování si veslaři užili nejkrásnější část plavby po řece Vltavě, konkrétně úsek mezi Červenským železničním mostem a hradem Zvíkov. Ačkoliv voraři obávané červenské proudy jsou již dávno zaplaveny vzdutím orlické přehrady, řeka je zde stále velmi romantická, se spoustou skalních útesů a nádherné okolní přírody. Po krátkém výletu do ústí řeky Otavy se lodě uložily na vlek a již se spěchalo na výjimečnou událost, kterou představovalo přijetí knížetem a bývalým ministrem zahraničí, panem Karlem Schwarzenbergem na zámku Orlík. Pan kníže veslaře přivítal ve velmi dobré náladě, kdy během setkání byla probráno mnoho historických témat, včetně historek a provázání voroplavby se šlechtickým rodem Schwarzenbergů. Ze zámku Orlík se veslaři vydali již na kolech směrem ke Kamýku nad Vltavou, nicméně po defektu přehazovačky jednoho z účastníků byla celá výprava do místa noclehu na Nové Rabyni již převezena doprovodnou dodávkou.

Vzácné setkání | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Karel Schwarzenberg | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Zámek Orlík | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Cyklojízda | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com

Den třetí: Třebenice – Praha

Poslední den plavby po stopách vltavských plavců se uskutečnil mezi Třebenicemi a pražským Karlovým mostem. Za zmínku stojí proplavení štěchovickou přehradou se zážitkem změny výšky hladiny okolo 20 metrů. Stejně jako důvěra v impozantní a respekt budící ocelová vrata o výšce 24 metrů, představující u tohoto typu konstrukce mimořádnou výšku.

Dále následovala zastávka v klubovně a muzeu plaveckého spolku Vltavan Davle s udělením titulu čestného člena každému z účastníků plavby. Proveslování Měchenic dále do Vraného nad Vltavou dalo připomenou jedné z tradičních tratí veslařských distančních závodů a poté již následovala tři poslední zdymadla plavby: Vrané nad Vltavou, Modřany a Smíchov. Třídenní putování bylo zakončeno na malostranské hergetově cihelně, která v samotném centru Prahy představuje ideální místo pro spouštění a vyzvedávání veslic.

Na závěr proběhla krátká oslava s vynikajícím občerstvením v zahradní restauraci Pod Mostem, kterou plavcům připravil známý převozník pražský, pan Zdeněk Bergman ze společnosti Pražské Benátky.

Po plavbě | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com
Jan Kučera – řidič, fotograf a “kuchař” | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com

Všem podporovatelům a fanouškům ať již voroplavby nebo rekreačního veslování mnohokrát děkujeme a těšíme se na další společná dobrodružství!


Tak jak už to v životě bývá, krásné chvíle střídají temné okamžiky. Bohužel se tak nejčernějším možným způsobem stalo i druhý den po doplutí veslařů pod Karlův most, kdy partu kamarádů navždy opustil velký srdcař, nadšený a úspěšný sportovec a člen cyklodoprovodu Petr Kováč, ve veslařské komunitě známý pod přezdívkou “Kovi”. Čest jeho památce.

Petr “Kovi” Kováč – veslař, velký sportovec a skvělý člověk | Zdroj: Jan Sommer – http://www.photo-js.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *