Cestopis z jarního putování čtyř veslařů po Labi a Vltavě
Veslaři ze skupiny Po stopách vltavských plavců jako revír své letošní plavby k připomenutí 200 let od narození Bedřicha Smetany, zvolili řeku Labe, po které se od Týnce nad Vltavou vydali až do Prahy.
Jakkoliv byl původním záměrem start putování 1. května 2024 od místa soutoku Labe a Loučné, protékající Smetanovou Litomyšlí, došlo během plánování plavby k úpravě trasy. Důvodem úpravy trasy byl přibližně tříkilometrový úsek pod Přeloučí, tzv. Labské hrčáky, který není splavný a pro veslaře by představoval logistický problém.
Plavbu tedy veslaři ve složení Radek Šťovíček (veslice LiteRACE 1X), Pavel Malinský (LiteSPORT 5.0), Richard Vido (LiteSPORT 1X) a Jáchym Vido (LiteRIVER L) zahájila z přístaviště Mariny Týnec nad Labem, což se ukázalo jako dobrá volba. Velký dík patří panu Josefu Hájkovi za ochotu a vhod přišlo i skvělé zázemí přístavu a kempu. Plavba od počátku byla podporována silným větrem s nárazy, které nás ve směru naší plavby doprovázely první dva dny.
Jakkoliv byla plavba s podporou větru přínosná z pohledu podpory veslování, tak rozhodně platí, že všeho moc škodí. V případě takto silného větru bylo, kromě neustálých vln s bílými čepicemi problémem i soustavný hluk a neustálá potřeba manévrování s lodí třeba při čekání před vjezdem do plavebních komor anebo pobytu v nich. V poklidu si odpočinout zkrátka nebylo kdy.
První den veslaři proveslovali Kolínem, místem soutoku Labe s Cidlinou s jedinečnou atmosférou Restaurace na Soutoku, Poděbradami a Nymburkem aby v podvečer přistáli u mola penzionu jezdeckého areálu Equus Kinský. Jezdecký areál Equus Kinský v Hradišťku u Kerska se specializuje na chov nesmírně elegantního, českého národního plemene kůň Kinský.
Druhý den ráno před plavbou si veslaři, díky vstřícnosti majitele pana Půlpána, prohlédli celý jezdecký areál, včetně výběhu klisen koně Kinského s hříbaty. Po takovémto zážitku se usedalo do lodi hned veseleji a s dobrou náladou skupina vyrazila na další část plavby. O doprovod se opět staral silný vítr s nárazy se směru plavby a veslaři tak postupně míjeli Lysou nad Labem, Čelákovice, Káraný, Lázně Toušeň až dorazili do veslařské loděnice Klub veslování Kondor Brandýs nad Labem, kde využili zázemí nízkých veslařských plat, na kterých se občerstvili a trochu si odpočinuli.
Následovalo proplavení brandýskou komorou a okolo Kostelce nad Labem se již (spěchalo zřejmě není to správné slovo :-)) blížil konec plavby v Neratovicích. Rádi jsme využili zázemí Veslařského klubu Neratovice kde opět přítomnost nízkých plat byla, pro rychlé vylodění, po dlouhém dni velmi příjemná.
Po poctivé a chutné neratovické večeři i snídani následoval třetí den veslování okolo neratovické Spolany dál směrem na Mělník, kde se veslaři rozloučili s Labem a od kilometru „nula“ se plavební komorou Hořín, a dále Vraňansko-hořínským plavebním kanálem, vydali proti proudu Vltavy směrem na Prahu.
Veslování nekonečnou rovinkou v plavebním kanálu naznačilo, že se Vltavou mnohé mění. Ať se jednalo o směr větru nebo proud toku řeky. Vše se Mělníkem otočilo. Jakkoliv měli veslaři přirozený respekt z délky plavebního kanálu je možné říci, že je více zaskočila síla proudu řeky na Vraňanským jezem, odkud šla plavba proti proudu Vltavy směrem do Nelahozevsi výrazně pomaleji než byli za dva poslední dny zvyklí.
Nakonec vše dopadlo dobře, a se začínajícím podvečerním deštěm, veslaři dorazili do Nelahozevsi se zázemím ve skvělé Marině Vltava, kteroužto můžeme po všech stránkách doporučit!
Ráno v Nelahozevsi veslaře přivítalo bezvětřím a hladinou jako zrcadlo, kdy podobné podmínky panovaly i po celý den plavby proti proudu přes Řež a Roztoky dál směrem na Prahu. Do Prahy skupina veslařů dorazila v odpoledních hodinách, udělala krátkou přestávku pod Karlovým mostem u Hergetovy cihelny a, po proplavení smíchovskou komorou, zakončila své čtyřdenní putování ve veslařském klubu ČVK Praha v Praze 4 – Podolí.
Celkem veslaři za čtyři dny odveslovaly 153 km, z toho 96 km po proudu řeky Labe a 57 km proti proudu Vltavy. Během plavby bylo rovněž zdoláno 21 plavebních komor, kdy se sluší moc poděkovat Povodí Labe i Vltavy za podporu a vstřícnost při proplavování. Rozhodnutí, zda veslice bez možnosti vyvázání u boku plavební komory proplavit či nikoliv, náleží vždy jen a jen obsluze zdymadla a jsme moc rádi, že nám v drtivé většině případů proplavení bylo umožněno.
Celkem se jednalo o nádherné čtyři dny veslařských zážitků v obklopení hezké přírody jak v Polabí, tak v hlubokém údolí řeky Vltavy pod Prahou. Díky za tyto čtyři neuvěřitelné dny, obklopené příjemnými lidmi a strávené na fantastické lodi!!!
Pavel Malinský, distributor Liteboat v České a Slovenské republice.