Během prvního měsíce pobytu veslice a plachetnice LiteXP 16 v České republice tato malá loď okusila již dvakrát vody lipenské přehrady, podívala se do Třeboně na rybník Svět a lze ji spatřit i na hladině Vltavy v Praze pod vyšehradskou skálou. Čím nás loď překvapila a jak se na ni jezdí?
Na úvod je potřeba jasně zmínit, že LiteXP 16 není okruhová plachetnice zaměřená na výkon, kde je vše uzpůsobeno čistě jachtařským potřebám. Kokpit záměrně pamatuje i na potřeby veslařů, a tomu odpovídají jisté specifika, která je potřeba vnímat. Loď má být zejména pro zábavné trávení volného času a zda se takto bude konat pod náporem větru nebo přijdou na řadu vesla je dáno rozhodnutím mimo naši vůli. Každopádně obě možnosti velmi oceníte, pokud nastanou okolnosti kdy je potřebujeme využít a s lodí se díky této jedinečné kombinaci vesel a plachet máte možnost zamířit a podívat se skutečně kamkoliv.
Pohyb s lodí ať na vodě nebo po souši je velmi snadný, neboť loď v kompletní výbavě váží jen 100 kg a při délce 5 metrů se s ní velmi lehce manipuluje a snadno se převáží za autem. Kombinovaný přívěs sestává z podvozku, který je připojen za autem a spouštěcího vozíku, který lze z podvozku velmi snadno a rychle odpojit a loď si po nejbližším vstupu do vody spustit, případně ji přenést ve dvou dospělých osobách.
Nastrojení lodě je rovněž otázkou několika minut neboť se jen sesadí dvojdílný karbonový stěžeň, tento se prostrčí otvorem v palubě a jen nasune na kolík ve dnu lodě. Poté se již jen vytáhne hlavní plachta bez ráhna, která je k trupu plachetnice fixována přes přední a zadní lem. Zbývá jen připravit genakr. připevnit kormidlo, případně vesla a na vodě spustit ploutev. Vše je velmi snadné, rychlé a otázkou doslova pár minut. žádné upínačky a ocelová lana se v LiteXP 16 nevyskytují.
Samotná plavba je možná jak na vesla, tak samozřejmě na vítr. Případně, fouká-li slabý povítr, je možná i kombinace veslování a plavby na vytažený genakr. Nám se velmi osvědčuje kombinace veslování a plachtění typicky potřebujeme-li například v Praze vyveslovat okolo veslařského ostrova kde plachtění není možné (a most na ostrov je naštěstí cca o 20 cm vyšší než stěžeň, což jsme zjistili až po jeho podplutím :-)), stejně jako jsme rádi veslovali například do ústí Spolského potoka v Třeboni, který meandruje a díky veslům jsme se dostali až do míst, kde už to dál nešlo jen kvůli přírodní překážce – spadlému stromu. Kombinace vesel a plachet tak z LiteXP 16 činí skvělého parťáka pro objevné expedice a výlety ať po rybnících, přehradách, jezerech, řekách nebo chráněných mořských zátokách.
Z veslařského pohledu lodi nic nechybí, najdete v ní pojízdný vozík/slajd, havlinky pro upevnění vesel, stejně jako desku s nohavkami. Cestovní rychlost při bezvětří a čistě na veslařský pohon je například v Praze mezi 6 až 7 km za hodinu. Chcete-li ještě vyšší veslařskou rychlost, tak pomůže vytažení ploutve a zdvihnutí listu kormidla. Pohyb na vesla Vás nikterak nelimituje a s lodí se ať nefouká vůbec nebo se naopak přižene bouře a plavba na plachty není možná, vždy dostanete kam je potřeba. Při bezvětří a veslování s vytaženou plachtou hraje svoji roli zdánlivý vítr, který hlavní plachtu stočí přesně do osy lodě, vyšší osoby jsou tudíž konfrontovány s třepetající se plachtou těsně vedle hlavy, případně zadní lem plachty může dále od hlavy držet kormidelník. Chcete-li LiteXP 16 během výletu využít čistě jen na veslování, je možné vyrazit i bez stěžně nebo se stěžněm a připraveným genakrem a hlavní plachtu nechat doma. V praxi jsme si vyzkoušeli i možnost kompletace lodě na vodě a i toto je možné. Až na vodě jsme sesadili stěžeň, vytáhli hlavní plachtu a připravili genakr.
Chystáte-li se plachtit, je potřeba vesla z havlinek vyndat a umístit je podél bortů do lodi. Veslařský vozík/slajd a desku s nohavkami zase možné uložit do vodotěsných přihrádek na zádi lodi a tak mít v kokpitu dostatek místa pro přesedání. Kompromisem se jeví umístění dvou vylévacích otvorů ve dnu lodě, která jsou v místě kde se při pohybu na plachy při slabém větru je potřeba pohybovat. Dle informací od výrobce je jejich umístění po několikerém testování v tomto místě jediné možné pro maximální funkčnost a osobně jsme se přesvědčili, že po prvním šlápnutí bosou nohou nebo dokleknutí kolenem se dostaví efekt šlápnutí na Lego kostičku a od tohoto okamžiku se mimovolně přizpůsobíte a znovu se Vám to nestane.
Při plachtění na slabý vítr je vhodné povolit upnutí předního lemu plachty stejně jako se nesnažit stoupat příliš ostře proti větru. LiteXP 16 jakmile nabere vítr, tak se velmi příjemně rozjede a snadno nabírá rychlost. Oproti závodním, okruhovým plachetnicím je LiteXP 16 stabilnější a mnohé odpustí. Jakmile vítr zesílí, užíváte si radost ze skluzu, kterou při plavně na boční a zadní vítr můžete zintenzivnit vytažením genakru. Jistým limitem je mírné přetáčení stěžně při velmi slabém větru, který lze nicméně vždy snadno rukou pootočit.
Máte-li zájem o prohlídku a/nebo test lodě v Praze, neváhejte nás kontaktovat. Rádi Vám netradiční veslici a plachetnici v jednom, po vzájemné dohodě termínu, představíme.